Kolory skóry - Międzynarodowy Dzień Walki z Dyskryminacją Rasową


Dzisiaj pogoda nie jest najpiękniejsza - a szkoda, bo przecież to początek kalendarzowej wiosny! W Polsce 21 marca to powszechnie znany i lubiany Dzień Wagarowicza. Tego dnia przypada także Międzynarodowy Dzień Walki z Dyskryminacją Rasową. Rasizm jest zjawiskiem zdecydowanie negatywnym, bo ma na celu pokazanie innemu niż my człowiekowi, że jego pochodzenie i kolor skóry wpływają na to, kim jest w naszych oczach. Wiąże się to ze stereotypami, które czasami zakorzeniają się na tyle głęboko w świadomości, że zaczynają budzić agresję. Dzisiaj postanowiłam przeanalizować to, jaką funkcję spełnia oraz jakie budzi emocje akcentowanie różnych kolorów skóry w modzie. Z pewnością poniższe zdjęcia obudzą w was przeróżne emocje. Miłego czytania!


Kontrowersyjne kolory wg Toscaniego

Jego nazwisko za każdym razem budzi kontrowersje, a kolejne pomysły szokują i wywołują w pewnych środowiskach niesmak. Oliviero Toscani, czyli współautor sukcesów firmy odzieżowej Benetton, karierę robi dzięki uporczywemu drażnieniu ludzi swoimi kampaniami reklamowymi. Krytykom zarzuca hipokryzję i każdy pomysł potrafi wybronić - wiążąc go z walką o idee: równości, wolności i miłości. Szokowanie opinii publicznej i powstająca wokół każdej kampanii dyskusja tylko przysparzają firmie klientów: dziś kojarzona jest przez przeciętnego konsumenta, jako symbol bycia "cool". 

Moda na multikolorową rodzinę

Moda i showbiznes przenikają się, dlatego nie do końca wiadomo kto kogo kreuje. Gwiazdą, która najbardziej kojarzona jest z "modą na kolorową rodzinę" jest Angelina Jolie. Aktorka zaadoptowała kilkoro dzieci i każde z nich pochodzi z innego kraju: Maddox jest z Kambodży, Zahara z Etiopii a Pax z Wietnamu.  Co prawda raczej nikt nie zarzuca Angelinie wyrachowania (bo dzieci i adopcje ocieplają wizerunek) jeśli chodzi i poszerzanie rodziny o przybrane dzieci. Jej zachowanie jest jednak medialne, a kolejne publicznie adopcje gwiazd zaczynają niekiedy przypominać sprytne akcje PR. 

Angelina Jolie, Brad Pitt oraz ich dzieci: Maddox, Zahara i Shiloh
http://jaynir.wordpress.com

Szum o reklamę - komu naprawdę przeszkadza?

Zdarzają się jednak także akcje, którym bez powodu przypina się łatkę rasizmu. Przykładem może być kampania reklamowa żelu pod prysznic marki Dove. Na plakacie widnieją trzy kobiety okryte białymi ręcznikami. W tle widać powiększone zdjęcia prezentujące wygląd skóry przed i po stosowaniu kosmetyku: zauważalna jest poprawa kolorytu i faktury. To co oburzyło niektórych odbiorców, to fakt iż kobiety ustawione są od ciemnoskórej do jasnoskórej, co kojarzy się z nawoływaniem do rozjaśniania karnacji i sugeruje, że jaśniejsza skóra jest bardziej pożądana. Czy waszym zdaniem ten plakat rzeczywiście budzi takie emocje? 


Reklama żelu Dove
http://collateraldamage.wordpress.com 

Ciemnoskóry mężczyzna - obiekt seksualny

Najbardziej szokujące i stawiające ciemnoskórych w złym świetle są poniższe sesje. Pierwsza z nich wyraźnie nawiązuje do niewolnictwa, a nawet jeśli chodzi o relacje między kobietą, a mężczyzną, to ma podobny i zdecydowanie negatywny wydźwięk.

Taejahn Taylor i Alessandra Ambrosio
http://www.beautyconfessional.net

Sesja z Gisele Bundchen pozornie wydaje się poprawna, szczególnie, że zdjęcia wyglądają bardzo artystycznie, przez ograniczenie koloru i ciekawe kadry. Jednak jeśli poczytamy trochę na temat okoliczności jej powstania, dowiemy się, że inspiracją był film o King Kongu. 

Gisele Bundchen
http://www.polyvore.com 


Gisele Bundchen
http://www.demeterclarc.com
Jestem ciekawa, jakie emocje budzą w was powyższe zdjęcia. Czy jest dla was wyraźna umowna granica między zabawą ze stereotypem, sztuką a jawną dyskryminacją i niekrytym rasizmem?